„Wiem więcej o Januszu Korczaku”
- program edukacyjno-wychowawczy realizowany metodą projektu
„O Januszu
Korczaku”
Gdyby wziąć wszystkie uśmiechy dziecięce,
uśmiech kwiatów i uśmiech ptaków,
uśmiech poety i uśmiech lekarza –
powstałby wiersz o Januszu Korczaku.
Wiersz o człowieku, co w czasach ciemności
na obłąkanym w nienawiści świecie,
miał jasne serce i miał jasne myśli,
wiersz o człowieku, co ukochał dzieci.
Ukochał dzieci, które świat dorosłych
obdarzył chłodem, głodem i przekleństwem,
co ciężko przeszły swą króciutką drogę:
od urodzenia do śmierci męczeńskiej.
Dzieci zaszczute jak parszywe psiaki,
spuchnięte z głodu z twarzą żółto – siną,
ponurzy starzy pięcioletni ludzie –
za takie dzieci Janusz Korczak zginął.
Stefania Ney (Grodzieńska)
8 stycznia 2012 roku, w Belwederze, odbyła się Inauguracja Roku Janusza Korczaka. Podczas spotkania zaprezentowany został skład Komitetu Honorowego obchodów, pod przewodnictwem Pani Anny Komorowskiej, małżonki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, która też oficjalnie uruchomiła stronę obchodów Roku Janusza Korczaka. Pani Prof. Barbara Smolińska-Theiss przybliżyła, w krótkim wystąpieniu, idee Roku, a dla zebranych gości wystąpił zespół dziecięcy ze Szkoły Podstawowej w Rudnie z przedstawieniem „Z Korczakiem w tle”.
Od
stycznia do czerwca 2012 w naszej szkole będzie realizowany program
edukacyjno-wychowawczy- „Wiem więcej o Januszu Korczaku”. Jego głównym celem
jest przybliżenie życia i twórczości sławnego doktora.
Postaramy się poznać idee, które propagował nasz patron, by móc stawać się
lepszym człowiekiem.
Należy pamiętać, że o Korczaku nie można mówić jedynie jako o
lekarzu, pisarzu, pedagogu, badaczu. Trzeba podkreślić, że był wspaniałym
prawdziwym Człowiekiem, który nie tylko umiał pięknie pisać o miłości,
wartości dobra, dialogu, tolerancji, przebaczeniu, obowiązku pomagania słabszym,
ale potrafił w swoim życiu być naprawdę wierny tym wartościom.
Dla
bohatera - Doktora
Czerwona róża w prezencie,
Za Twoje myśli i czyny,
Za Twoją miłość w podzięce.
Zielony sztandar Doktorze
Powiewa nad Twoim czołem
Zmęczone są Twoje oczy,
Szczęście usypia w nich.
My dziś Cię także kochamy
I chcemy tak jak Ty żyć.
Pragniemy iść Twoim śladem,
Pragniemy tak jak Ty żyć.
Jak Ty dla dzieci przykładem,
Tak my pragniemy być.
,,W rozdartym, zmęczonym i wszystkim rozczarowanym świecie
rośnie tęsknota za tym, co prawdziwe i czyste.
Znowu poszukuje się dobroci, znowu dobroć jest w cenie.
A także dobry, mądry człowiek, któremu można zaufać.
Taki jest Korczak"
/Igor Newerly/
Wiem więcej o Januszu Korczaku-
program edukacyjno- wychowawczy realizowany metodą projektu w PSP nr 1 im. Janusza Korczaka w Zdzieszowicach
szkolny koordynator: Justyna Garbacz
Cele projektu:
Cel główny:
Przybliżenie uczniom i nauczycielom postaci patrona szkoły – Janusz Korczaka
Cele szczegółowe:
· Zapoznanie z biografią i twórczością Janusza Korczaka.
· Kształtowanie szacunku dla dorobku literackiego patrona szkoły.
· Prezentacja filmów fabularnych i dokumentalnych związanych z Korczakiem.
· Rozwijanie twórczości dziecięcej i młodzieżowej inspirowanej tematyką korczakowską.
· Propagowanie treści pedagogiki korczakowskiej ( prawa dziecka, samorządność, redagowanie gazetki szkolnej)
· Przygotowanie do aktywnego korzystania z różnych źródeł informacji
· Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyboru, segregowania informacji i prezentowania swoich osiągnięć na forum publicznym
· Kształtowanie umiejętności prawidłowej i skutecznej komunikacji, współdziałania i twórczego rozwijania problemów
· Rozwijanie i wzmacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnoty klasowej i szkolnej
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Zadania realizowane w ramach projektu
Termin realizacji |
Działania szczegółowe |
Przewidywane efekty |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
STYCZEŃ |
1. Omówienie planowanych działań z nauczycielami, przedstawienie założeń projektu, umieszczenie projektu na stronie internetowej szkoły. 2. Janusz Korczak – przyjaciel dzieci ( gazetka szkolna) |
Podejmowanie decyzji i odpowiedzialności za zadania, zapoznanie z planem projektu.
Poszerzenie wiedzy na temat patrona szkoły, bogacenie myśli pedagogicznej. Poszukiwanie informacji w Internecie, zwrócenie uwagi na stronę pskkorczak.org.pl jako łatwego źródła wiedzy o Januszu Korczaku. |
Justyna Garbacz
Uczestnicy koła dziennikarskiego. |
|
LUTY |
1. Kącik korczakowski: wystawa książek, publikacji związanych z tematyką korczakowską. 2. Prezentacja filmów „Król Maciuś Pierwszy”- kl. I-IV oraz „Korczak” w reżyserii Andrzeja Wajdy. 3. Przypomnienie życiorysu i twórczości Janusza Korczaka |
Korzystanie z zasobów biblioteki.
Poznanie bohaterów utworów Janusza Korczaka, dostrzeganie bohaterstwa patrona, zapoznanie z problematyką holocaustu.
Prezentacja osoby patrona i jego twórczości |
Bibliotekarz
Wychowawcy, nauczyciel języka polskiego |
|
MARZEC |
1. Praca wokół przesłania Korczaka: „Jestem nie po to, by mnie kochano i podziwiano ale po to bym działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia jest pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka” AKCJE CHARYTATYNE |
Wzięcie udziału w akcjach charytatywnych.
WOŚP Gminny Kiermasz Wielkanocny Wszystkie kolory świata |
Szkolne koło Caritas, wychowawcy, Rzecznik Praw Ucznia, opiekun SU |
Niektóre działania podejmowane będą na przełomie stycznia oraz lutego oraz na bieżąco, zgodnie z działaniami koła Caritas |
KWIECIEŃ |
1. Konkurs poetycki Janusz Korczak i bohaterowie jego książek ( kl. IV-VI) 2. Portret Janusza Korczaka, kl. I-III |
Pogłębianie wiedzy o Januszu Korczaku, rozwijanie kreatywnego myślenia, wyrażanie swoich emocji poprzez prace plastyczne |
Nauczyciele języka polskiego, wychowawcy klas I-III |
|
MAJ |
1. W królestwie Króla Maciusia. 2. Złota Księga Korczakowska-zebrane cytaty i myśli korczakowskie zamieszczone w ilustrowanym albumie. |
Kreowanie własnych pomysłów, integracja w grupie, rozwijanie umiejętności teatralnych, bogacenie myśli pedagogicznej Korczaka |
Koło teatralne- p. Irena Nocek
Wychowawcy klas |
Każda klasa tworzy własną złota księgę. |
CZERWIEC |
1. Korczakowski dzień Radości: a. Happening, „Każdy może zostać Kajtusiem Czarodziejem”- wykonanie klasowych latawców z marzenie i wypuszczenie w plener. b. Zabawy sportowe z Korczakiem- korczakowski bieg na orientację |
Integracja grupy, zdrowa rywalizacja. |
p. Dariusz Polewski, wychowawcy. |
|
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Uczeń:
· Szanuje i kultywuje tradycje w szkole.
· Zna biografię i twórczość Janusz Korczaka zgodnie z etapem kształcenia.
· Docenia poznawcze i kształcące walory książek Janusza Korczaka.
· Umie wyszukiwać, selekcjonować i opracowywać informacje.
· Potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy na szerszym forum.
· Umie dokonać samooceny i oceny pracy kolegów.
· Umie współpracować w grupie i podejmować odpowiedzialność za podjętą pracę .
· Umie integrować wiedzę z różnych dziedzin.
Ewaluacja.
· opinie uczniów, nauczycieli, rodziców...
· samoocena działań uczniów;
· wytwory uczniów, zdjęcia, zapisy w kronice;
· zapis wniosków podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej;
· folder.
Przydatne linki: