PROGRAM PROFILAKTYKI

NA ROK SZKOLNY 2012 – 2017

 

Program profilaktyki jest spójny z programem wychowawczym Publicznej Szkoły Podstawowe nr 1 im. Janusza Korczaka w Zdzieszowicach i ma na celu wszechstronny rozwój ucznia, obejmuje swoim działaniem wszystkich uczniów szkoły.

 

Podstawa prawna:

1)         Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.) – art. 72;

2)         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);

3)         Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (DzU 1997 nr 89, poz. 555 ze zm.) – art.304;

4)         Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (DzU 1964 nr 43, poz. 296 ze zm.) – art. 572;

5)         Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.

6)         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);

7)         Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tekst jedn.: DzU 2002 nr 147, poz. 1231 ze zm.);

8)         Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. (DzU 2005 nr 179, poz. 1485 ze zm.);

9)         Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (tekst jedn.: DzU 2002 nr 11, poz. 109 ze zm.);

10)     Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r. (tekst jedn.: DzU 1996 nr 10, poz. 55 ze zm.);

11)     Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (DzU 1994 nr 111, poz. 535 ze zm.);

12)     Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (DzU 2005 nr 180, poz. 1493 ze zm.);

13)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DzU 2010 nr 228, poz. 1488);

14)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU 2010 nr 228, poz. 1487);

15)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem (DzU 2003 nr 26, poz. 226);

16)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletniego w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii (DzU 2004 nr 178, poz. 1833 ze zm.);

17)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (DzU 2010 nr 228, poz. 1490);

18)     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (DzU 2008 nr 7, poz. 38 ze zm.);

19)     Statut szkoły;

20)     Program wychowawczy.

 

 

Wstęp

 

Profilaktyka szkolna to działania mające na celu zapobieganie niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się uczniów. Obejmuje eliminowanie czynników zachowań ryzykownych oraz wzmacnianie działań chroniących przed niepożądanymi zjawiskami. Ma szczególne znaczenie wśród młodych ludzi, w których rozwija się ustalanie hierarchii wartości, kształtują się relacje z innymi ludźmi, buduje się poczucie pewności siebie.

 

Program będzie wspomagał wychowawczą rolę rodziny, prawidłowy rozwój uczniów oraz wskazywał sytuacje podejmowania działań interwencyjnych w sytuacji zdiagnozowanych zagrożeń.

 

W zakresie profilaktyki pierwszorzędowej obejmuje:

         promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania;

         informowanie o skutkach zachowań ryzykownych;

         nawiązywanie prawidłowych relacji z rówieśnikami i dorosłymi;

         zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywanie konfliktów

W zakresie profilaktyki drugorzędowej obejmuje:

         działania umożliwiające wczesną identyfikację osób z grupy podwyższonego ryzyka;

         współpracę ze specjalistami;

         zajęcia socjoterapeutyczne;

         poradnictwo rodzinne.

 

Cele główne:

 

1.    Udostępnienie społeczności szkolnej informacji niezbędnej do skutecznego zapobiegania i radzenia sobie z zagrożeniami dla własnego zdrowia, jakości życia, zmniejszenie czynników ryzyka zachorowania na różne choroby.

2.    Kompetentne i szybkie reagowanie na pojawiające się w szkole sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi.

3.    Kształtowanie w uczniach umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

4.    Budowanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia oraz instytucjami prowadzącymi wspomaganie rodziny i promującymi zdrowy styl życia.

 

Cele szczegółowe:

1.       Upowszechnianie wśród młodzieży znajomości prawa i zasad przestrzegania go.

2.    Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na szkodliwość fast foodów.

3.    Kształtowanie postaw akceptowanych społecznie.

4.       Stworzenie w szkole poczucia bezpieczeństwa.

5.    Uświadamianie zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania  z mediów.

6.       Kształtowanie w uczniach odpowiednich postaw wobec ludzi słabszych, młodszych, ludzi starszych, chorych, niepełnosprawnych.

7.    Uświadamianie uczniom negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących oraz następstw działania tych substancji.

8.       Tworzenie pozytywnych relacji rówieśniczych, przeciwdziałanie agresji i mobbingowi.

9.       Przygotowanie uczniów do podejmowania pracy wolontariusza.

10.   Współpraca z rodzicami w obszarze profilaktyki – wczesna interwencja – udzielanie pomocy.

11.   Zwiększanie kompetencji rodziców poprzez propagowanie instytucji udzielających pomocy w sytuacjach problemowych.

 

Program profilaktyki uwzględnia następujące działania:

         informacyjne,

         edukacyjne,

         integracyjne,

         wdrażające ustalone umiejętności,

         interwencyjne.

 

Oczekiwane efekty:

 

1.       Uzyskanie przez uczniów wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

2.       Uczeń utożsamia się ze środowiskiem szkolnym i odczuwa korzyści płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia.

3.       Uczeń zna zagrożenia współczesnego świata i potrafi im zapobiegać.

4.       Rodzice i nauczyciele dysponują wiedzą z zakresu profilaktyki uzależnień.

5.       Świadomy udział rodziców w programach profilaktyki, pedagogizacji, pogadankach

 

Szczegółowe treści programu profilaktyki

 

                   

                           

Zadania

Sposoby realizacji

 

Odpowiedzialni

Terminy realizacji

Propagowanie wśród młodzieży znajomości prawa i zasad przestrzegania go

a)      Zapoznanie uczniów z dokumentami określającymi pracę szkoły:

  • statutem,
  • wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania,
  • regulaminem szkoły,
  • procedurami określającymi sytuacje zagrożenia w szkole,
  • zasadami postępowania w sytuacjach kryzysowych.

b)      Pogadanki z policją o tematyce:

  • odpowiedzialności karnej nieletniego,
  • bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

c)       Godziny z wychowawcą o tematyce:

  • obowiązków ucznia,
  • systemu kar i nagród stosowanego w szkole.

d)      Konsekwentnie stosowane przez nauczycieli procedur w określonych sytuacjach niezgodnych z prawem wewnątrzszkolnym, zgodnie z wypracowanymi i przyjętymi w szkole procedurami.

e)      Zapoznanie uczniów z prawami dziecka i człowieka, analiza odpowiednich dokumentów, np. Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Prawach Dziecka – lekcje z wychowawcą .

f)       Organizacja uroczystości, np. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, Dzień Bezpiecznego Internetu  Dzień Dziecka.

g)      Organizacja apeli szkolnych, dotyczących wychowawczych spraw i działań szkoły w tym obszarze.

 

Wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny, nauczyciele WOS, historii i języka polskiego

Wrzesień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Według potrzeb

Zapobieganie wagarom, dyscyplina na zajęciach szkolnych

a)      Kontrolowanie przez wszystkich nauczycieli obecności uczniów na zajęciach lekcyjnych.

b)      Konsekwentne stosowanie procedur szkolnych wobec uczniów opuszczających zajęcia szkolne.

c)       Przeprowadzenie zajęć na godzinie z wychowawcą odnośnie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – konsekwencje prawne nie przestrzegania ww. zasad.

d)      Punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć szkolnych.

e)      Organizacja zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, zajęcia ze specjalistami szkolnymi.

f)       Organizacja spotkań z rodzicami, dotycząca frekwencji uczniów na zajęciach oraz form pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

g)      Systematyczna współpraca z policją, strażą miejską, sądem rodzinnym, kuratorami sądowymi.

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

Wychowawcy,

 

 

 

 

 

 

Psycholog i pedagog szkolny, logopeda,

                               

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Według potrzeb

 

Zapoznanie się z sytuacją rodzinną ucznia i środowiskiem społecznym, w którym przebywa uczeń

 

a)      Analiza dokumentów szkolnych uczniów dokonywana przez:

  • wychowawców,
  • pedagoga,
  • psychologa

w celu podejmowania stosownych działań zapobiegających sytuacjom problemowym.

b)      Sporządzenie szkolnego wykazu uczniów wymagających pomocy wychowawczej, edukacyjnej i materialnej.

c)       Systematyczne wywiady z uczniami, rodzicami, wywiady środowiskowe w celu bieżącego monitoringu sytuacji uczniów.

d)      Kontynuowanie systematycznej współpracy z instytucjami udzielającymi specjalistycznej pomocy, np.:

         ośrodkami pomocy społecznej,

         poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,

         ośrodek pomocy rodzinie.

e)      Systematyczna współpraca z policją, strażą miejską, sądem rodzinnym, kuratorami sądowymi.

Dyrektor i wicedyrektorzy, wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog i psycholog szkolny

 

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Stworzenie systemu pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mającymi problemy edukacyjne i wychowawcze

 

a)      Opracowanie programu wspierającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z problemami edukacyjnymi i wychowawczymi.

b)       Zaplanowanie prac zespołów powołanych do opracowania:

         KIPU – karta indywidualnego rozwoju uczniów.

         PDW- plan działań wspierających

c)       Zaplanowanie i realizacja działań wspierających uczniów:

         zajęcia korekcyjno -kompensacyjne przeznaczone dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia),

         zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów,

         konsultacje nauczycieli.

d)      Udzielanie rodzicom pomocy w zakresie wskazywania instytucji służących specjalistyczną pomocą.

e)      Organizacja spotkań indywidualnych z rodzicami przez wychowawców i specjalistów szkolnych: pedagoga, psychologa, logopedy,

f)       Systematyczna współpraca z instytucjami zajmującymi się wspieraniem uczniów i rodzin z problemami edukacyjnymi i wychowawczymi: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, ośrodek pomocy rodzinie.

Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny, dyrektor

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Systematyczne motywowanie uczniów do nauki

 

a)      Prezentowanie na zajęciach z wychowawcą zainteresowań i pasji uczniów.

b)      Organizacja zajęć pozalekcyjnych zgodnie ze zdiagnozowanymi wcześniej potrzebami uczniowskimi.

c)       Przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, tematycznych, interdyscyplinarnych, artystycznych i sportowych.

d)      Organizacja przez specjalistów szkolnych zajęć z zakresu technik uczenia się, umiejętności radzenia sobie z problemami i stresem.

e)      Organizacja zajęć wspierających pracę ucznia zdolnego.

f)       Indywidualizacja procesu edukacyjnego oraz systemu oceniania wobec uczniów tego wymagających.

g)      Uwzględnianie zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej zwartych w opiniach

h)       Stosowanie pochwał nawet najmniejszych sukcesów, wobec uczniów wymagających wsparcia.

Wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny,  dyrektor.

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Stwarzanie możliwości budowania właściwych relacji rówieśniczych, przeciwdziałanie agresji, mobbingowi oraz dyskryminacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadzenie działań antydyskryminacyjnych

 

 

 

 

 

 

 

a)      Organizowanie zajęć z wychowawcą przy współpracy pedagoga i psychologa szkolnego na temat:

  • sposobów rozwiązywania konfliktów,
  • asertywności,
  • budowania poczucia własnej wartości,
  • komunikacji interpersonalnych.

b)      Organizacja zajęć warsztatowych z zakresu:

  • Bullyingu(znęcanie się);
  • Cyberbullyingu;
  • Flamingu(„wojna na obelgi”);
  • Trollowania(ośmieszanie , obrażanie na forach w celu wywołania kłotni).

c)       Organizowanie imprez służących integracji środowiska szkolnego:

  • wycieczki szkolne, ogniska ,kiermasze, zabawy szkolne, zajęcia integracyjne dla klas pierwszych.

d)      Aktywne i systematyczne pełnienie dyżurów nauczycielskich podczas przerw międzylekcyjnych.

e)      Uczestniczenie w VII edycji Programu Szkoła bez Przemocy, obchody Dnia bez Przemocy – uroczystość szkolna.

f)       Systematyczne i zgodne z procedurami reagowanie wszystkich pracowników szkoły na wszelkie formy i przejawy agresji w szkole.

 

 

 

a)    Wyłonienie dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym, z niepełnosprawnością, odmienną religią, otyłych oraz z rodzin o niskim statucie ekonomicznym;

b)    umieszczenie materiałów informacyjnych dotyczących dyskryminacji na stronie internetowej szkoły:

c)     przeprowadzenie ankiety wśród uczniów „Dyskryminacja w szkole”;

d)    przeprowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych dyskryminacji;

e)    przygotowanie gazetek ściennych związanych z tolerancją i akceptacją inności drugiego człowieka

f)      przeprowadzenie konkursu plastycznego na plakat „Poznać, Zrozumieć, Zaakceptować”

Wychowawcy klas, nauczyciele, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W ciągu roku 

Popularyzowanie zdrowego stylu życia

a)      Zajęcia z wychowawcami na temat organizacji wolnego czasu.

b)      Propagowanie aktywności sportowej, zachęcanie do udziału w czynnym uprawianiu sportu na zajęciach sportowych, klubach sportowych.

c)       Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i zawodach sportowych.

d)      Nauka walki fair-play.

e)      Organizacja zajęć z pielęgniarką szkolną i  dotyczących higieny osobistej, chorób przenoszonych drogą płciową, inicjacji seksualnej, sposobów zapobiegania niechcianej ciąży.

f)       Organizacja zajęć umożliwiających aktywny tryb życia, np. rajdy rowerowe, udział w biegach przełajowych,

g)      Zapoznawanie młodzieży z zasadami zdrowego żywienia i odżywiania się – udział uczniów w projektach szkolnych.

h)    Wprowadzenie zakazu spożywania na terenie szkoły napoi kolorowych typu coca-cola oraz chipsów i chrupek.

i)    Organizacja w każdym miesiącu akcji „zdrowa kanapka” .

j)    Umieszczenie na stronie internetowej szkoły materiałów informacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania.

k)      Kontynuowanie współpracy z instytucjami promującymi aktywny i zdrowy styl życia, np. Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Ligą Ochrony Przyrody, klubami sportowymi, Instytutem Żywienia.

 

Nauczyciel przyrody, wychowania fizycznego, pedagog i psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna.

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Uświadamianie uczniom negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących oraz następstw działania tych substancji

 

a)      Udział uczniów w pogadankach, warsztatach i innych formach poznawania środków uzależniających i konsekwencji ich spożywania, np.:

  • środków psychoaktywnych,
  • dopalaczy,
  • tytoniu,
  • alkoholu,
  • narkotyków,
  • napojów energetyzujących.

b)      Bieżące informowanie uczniów o negatywnych skutkach zażywania tytoniu, alkoholu, środków psychoaktywnych, napojów energetyzujących.

c)       Zwracanie uwagi na drugie śniadanie uczniów i promowanie zdrowego odżywiania.

d)      Udział uczniów w konkursach związanych z tematyką zagrożeń współczesnego świata.

Wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna, dyrekcja

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Przygotowanie uczniów do podejmowania pracy wolontariusza

 

a)      Propagowanie idei wolontariatu.

b)      Organizowanie w szkole i środowisku lokalnych akcji charytatywnych.

c)       Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w wolontariacie organizowanym przez stosowne instytucje.

d)      Mobilizowanie uczniów do uczestniczenia w konkursach i turniejach popularyzujących wolontariat.

 

Opiekun szkolnego koła Caritas, wychowawcy klas, dyrekcja szkoły, rodzice uczniów

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Współpraca z rodzicami

a)      Przedstawienie rodzicom podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły, np.:

         statut szkoły,

         wewnątrzszkolne zasady oceniania,

         program wychowawczy,

         program profilaktyki,

         regulamin szkoły.

b)      Ustalenie zasad kontaktowania się z rodzicami uczniów.

c)       Zapoznanie rodziców z zakresem udzielanej pomocy przez specjalistów szkolnych (pedagog, psycholog, logopeda).

d)      Przedstawienie harmonogramu spotkań z wychowawcami.

e)      Zachęcenie do organizowania i uczestnictwa we wspólnych wyjazdach i imprezach szkolnych.

f)       Zachęcenie rodziców do współpracy we wspólnym rozwiązywaniu problemów wychowawczych zaistniałych w szkole.

Wychowawcy klas, dyrekcja, specjaliści szkolni, rodzice uczniów

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

Współdziałanie wszystkich pracowników szkoły i rodziców w zakresie profilaktyki i interwencji

a)      Udział nauczycieli i specjalistów szkolnych w konferencjach, warsztatach i szkoleniach, dotyczących profilaktyki uzależnień.

b)      Systematyczny rozwój współpracy z rodzicami w zakresie profilaktyki.

c)       Kontynuowanie dobrej praktyki szkolnej w obszarze wymiany doświadczeń i informacji w zakresie szeroko pojętej profilaktyki, obejmującej zagadnienia i problemy szkolne.

Dyrektor szkoły, wszyscy nauczyciele, rodzice

Cały rok szkolny, według potrzeb

 

 

 

 

 

  

Programy profilaktyczne realizowane

 w PSP nr 1 w Zdzieszowcach

w roku szk. 2012/2013

 “Znajdź właściwe rozwiązanie”

 

Koordynator: mgr Błażej Krok

Program profilaktyki palenia tytoniu “Znajdź właściwe rozwiązanie” realizowany przy współpracy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Krapkowicach skierowany jest do uczniów klas IV-VI. Głównym jego celem jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród dzieci, zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego, kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich oraz kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia.

     Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych przeprowadzanych na lekcjach wychowawczych:

 

 REALIZATORZY PROGRAMU:  nauczyciele, wychowawcy.

CZAS TRWANIA PROGRAMU: rok szkolny 2013/2014

 

 

 

Ogólnopolski Program

„Ratujemy i Uczymy Ratować”

realizowany pod patronatem Fundacji WOŚP

 

Organizatorem szkolenia była Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Udział w szkoleniu pozwolił nauczycielom zdobyć wiadomości i umiejętności niezbędne do prawidłowego nauczania uczniów udzielania pierwszej pomocy.

 

      W ramach realizacji „Programu Ratujemy i Uczymy Ratować” na terenie naszej szkoły

p. J. Garbacz  i p. W. Sikorska w II semestrze każdego roku szkolnego w kl. I przeprowadzają zajęcia, w czasie których, realizowana jest następująca tematyka:

  pomocy.

Dzięki udziałowi w Programie szkoła pozyskała takie pomoce jak: książeczki dla dzieci,

Fantomy Miniania, fantomy LittleAnia, filmy edukacyjne, których wykorzystanie na zajęciach wpływa na podnoszenie poziomu jakości kształcenia. Uczniowie  natomiast nabywają praktyczne umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Realizacja w/w Programu wzbogaca ofertę zajęć dodatkowych w szkole.

 

 

Odpowiedzialni:

mgr Natalia Mateja-Suchan

 

 

 

 

Program

„Szkoła Bezpiecznego Internetu”

 

Program Szkoła Bezpiecznego Internetu ma pomóc Rodzicom i Nauczycielom w wychowaniu dzieci do Internetu. Nauczyciele oraz opiekunowie, chcąc zapewnić bezpieczeństwo swoim wychowankom, muszą zdobyć podstawową wiedzę na temat funkcjonowania sieci oraz kwestii prawnych z tym związanych.

Po spełnieniu wszystkich wymogów, 28.05.2010 r.  szkoła uzyskała Certyfikat Szkoły Bezpiecznego Internetu.

W ramach projektu „Szkoła Bezpiecznego Internetu” szkoła uczestniczy regularnie w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu.

 

Odpowiedzialni:

mgr Wioletta Sikorska

mgr Natalia Mateja-Suchan

mgr Jolanta Kopecka

 

 

 

PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ

"Nie pal przy mnie mnie, proszę"

 

Koordynator: mgr Ewa Wesoły

 

Adresaci programu:

Uczniowie klas I - III szkół podstawowych
Rodzice i opiekunowie dzieci

 

Cele programu:

 

1.       Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu

2.       Zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie

3.       Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich

4.       Uporządkowanie i poszerzenie wiedzy na temat zdrowia

5.       Kształtowanie wśród dzieci postaw asertywnych

6.       Uświadomienie dzieciom szkodliwego wpływu dymu tytoniowego na zdrowie

7.       Kształtowanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą przy nich tytoń

8.       Zwiększenie świadomości rodziców w zakresie szkodliwego wpływu dymu tytoniowego na zdrowie

  

„ KLUB  BEZPIECZNEGO  PUCHATKA” – ogólnopolski program edukacyjny dla klas I

 

Odbiorcy: uczniowie klas I   oraz ich rodzice

Realizatorzy: wychowawcy klas I

Koordynator : mgr  Irena Nocek

Zakres współpracy  - na prośbę Policja

Liczba godzin – cały rok szkolny

 

Podstawowe cele programu:

  Poznanie zasad bezpieczeństwa na drodze, w szkole, w domu i w czasie zabawy.

  Uświadomienie rozmaitych niebezpieczeństw oraz nauczenie, jak ich unikać i jak postępować w razie ich zaistnienia.

Opis problemu:

Pierwszy rok w szkole jest ważnym czasem dla dzieci, warto więc wykorzystać ten okres, zwracając uwagę na potencjalne zagrożenia i uświadamiając skutki niebezpiecznych zachowań w domu, szkole i na drodze. Rodzice, nauczyciele, a także instytucje, takie jak Policja, nie szczędzą starań, by chronić dzieci i zapewnić im bezpieczeństwo w każdej sytuacji. Ważnym elementem tych działań jest edukacja dzieci

 „Klub Bezpiecznego Puchatka” -  jest programem edukacyjnym, który wpisuje się w szczytną inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów klas podstawowych. Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa jest zadaniem długofalowym i wymagającym dużego zaangażowania ze strony rodziców, jak i nauczycieli. Dzięki udziałowi w tej akcji uda nam się wspólnie wykonać kolejny, duży krok w kierunku zapewnienia naszym dzieciom bezpieczeństwa.

Program realizowany jest w trakcie zajęć edukacyjnych oraz przy współpracy Policji. Obejmuje on następujące zagadnienia:

1. Bezpieczeństwo na drodze – poruszanie się po drodze, przechodzenie przez jezdnię bez sygnalizacji i z sygnalizacją świetlną, dziecko jako pasażer, bezpieczna jazda na rowerze.

2. Bezpieczeństwo w szkole – w klasie podczas zajęć, na przerwie, relacje z rówieśnikami.

3. Bezpieczeństwo w domu – zachowanie dziecka podczas nieobecności rodziców, niebezpieczne sytuacje, dziecko w sieci, na podwórku.

4. Bezpieczny odpoczynek – bezpieczne ferie zimowe, bezpieczne wakacje: bezpiecznie na kolonii i wycieczce, nad wodą, na słońcu.

 

Program Edukacyjno –Terapeutyczny ORTOGRAFFITIprogram wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.

  

Odbiorcy: uczniowie klas I – VI, nauczyciele   oraz  rodzice

Realizatorzy: nauczyciele, rodzice oraz uczniowie

Koordynator : mgr  Ewa Wesoły

Liczba godzin – cały rok szkolny

 

Podstawowe cele programu:

 

  Zagwarantowanie specjalistycznej opieki wszystkim uczniom z dysleksją.

  Stymulowanie  rozwoju  funkcji poznawczych uczestniczących w nauce czytania i pisania, takich jak spostrzegawczość, pamięć wzrokowo- słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa, koncentracja uwagi,

   Kształtowanie  umiejętności czytania, szczególnie w zakresie techniki i tempa, jak również rozumienia czytanej treści,

   Rozwijanie  poprawnego pisania zarówno w zakresie poprawności ortograficznej, jak i umiejętności konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych,

  Rozwijanie  sprawność grafomotorycznej.

 

Opis problemu:

Program Edukacyjno -Terapeutyczny ORTOGRAFFITI to kompleksowy system pomocy uczniom mającym trudności w nauce ortografii oraz uczniom ze stwierdzoną dysleksją. Projekt skierowany jest do najważniejszych grup, które codziennie borykają się z problemem dysleksji - uczniów, nauczycieli, rodziców..

   

Europejskim portfolio językowym

 

Europejskie Portfolio Językowe to dokument, który został utworzony z inicjatywy Rady
Europy i funkcjonuje we wszystkich krajach Europy oraz poza nią. Powstał, aby uświadomić każdej osobie uczącej się języków obcych, że odpowiedzialność za kształcenie językowe nie należy wyłącznie po stronie nauczyciela.

 

Podstawowe cele opracowania i wprowadzenia Europejskiego portfolio językowego to:

Praca z Europejskim portfolio językowym powinna przyczynić się do:

Program realizowany jest w klasa IIIa i IIIb.

 

Odpowiedzialni: Dorota Chojecka

 

 

 Program promocji zdrowego uzębienia

dla klas drugich

„ Śnieżnobiały Uśmiech”

 

 Koordynatorzy programu: mgr Celina Kwoczała

                                               pielęgniarka szkolna

 

Cele programu:

Głównym celem programu jest pomoc dzieciom w ukształtowaniu i utrwalaniu korzystnych nawyków higienicznych.

Szczegółowe cele edukacyjne:

- Nabywanie wiedzy z zakresu higieny jamy ustnej.

- Wyrabianie umiejętności szczotkowania zębów.

- Ukazanie zależności pomiędzy odżywianiem a stanem uzębienia.

- Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zdrowie.

- Wzmacnianie współpracy między szkołą a rodzicami.

- Uświadomienie znaczenia doboru właściwej szczoteczki i pasty do zębów.

Adresaci

Uczniowie klas drugich

Spodziewane efekty:

- Wzrost systematyczności szczotkowania zębów.

- Podniesienie poziomu wiedzy na temat zasad prawidłowej higieny jamy ustnej.

- Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy higieny jamy ustnej.

 

      Program przeznaczony jest dla uczniów klas drugich przy współpracy z pielęgniarką szkolną. Realizacja programu 4 godziny dydaktyczne w klasie i trzy tygodnie działań dziecka w domu we współpracy z rodzicami. Uczniowie będą objęci fluoryzacją. Uczniowie w czasie zajęć będą uczyć się jak należy prawidłowo szczotkować zęby i prawidłowo się odżywiać by mieć piękny uśmiech.