1. Ramowe kryteria oceny zachowania ustala Rada Pedagogiczna .

 

2. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając specyfikę zespołu.

 

3.Wychowawca na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

a. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c. dbałość o honor i tradycje szkoły,

d. dbałość o piękno mowy ojczystej,

e. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

g. okazywanie szacunku innym osobom.

 

5. Dla klas 4- 6 śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali, z 

 podanymi skrótami:

a. wzorowe - wz

b. bardzo dobre - bdb

c. dobre - db

d. poprawne - pop

e. nieodpowiednie - ndp

f. naganne - ng

 

6. W klasach 1-3 śródroczna i końcoworoczna oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

 

7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

 

8. Uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.

 

9. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

10. Dyrektor Szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

11. W skład komisji wchodzą:

a. Dyrektor Szkoły lub zastępca dyrektora – jako

 przewodniczący komisji,

b. wychowawca klasy,

c. wskazany przez Dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d. pedagog,

e. psycholog,

f. przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

g. przedstawiciel Rady Rodziców.

 

12. Roczna cena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

13. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

14. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo lub nieukończeniu Szkoły przez ucznia , któremu w Szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

15. Uczniowi , któremu w Szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy Szkoły.

 

 

Tryb ustalania oceny zachowania:

1. Uczeń ma prawo do samooceny w formie pisemnej zgodnie z kryteriami zachowania. Ocenę tę przedkłada do wglądu tylko wychowawcy – powinna ona być brana pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej.

 

2.Samorząd klasowy w porozumieniu z zespołem klasowym proponuje ocenę zachowania dla poszczególnych uczniów zgodnie z kryteriami ocen zachowania.

 

3. Ostateczną ocenę ustala wychowawca klasy, zasięgając opinii zespołu uczącego dany oddział.

 

 4.Przewidywana ocena zachowania podana jest do wiadomości uczniów na tydzień przed radą klasyfikacyjną.

 

 5. Wychowawca przedkłada zespołowi klasyfikacyjnemu uzasadnienie oceny wzorowej i nagannej na piśmie

 

 6.Ocena może być zmieniona na radzie klasyfikacyjnej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, np.: zgłoszenia przez uczących dodatkowych, dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny zachowania.

 

 Zasady oceniania zachowania:

1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawie wobec kolegów i innych osób.

 

2. W ocenianiu zachowania punktem wyjścia jest ocena dobra, którą otrzymuje uczeń awansem na początku roku szkolnego i II semestru bez względu na to, jaką ocenę uzyskał poprzednio.

 

3. Uczeń oceniany jest z trzech zakresów postępowania:

a. stopnia pilności i systematyczności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,

b. kultury osobistej,

c. stopnia przestrzegania norm społecznych, obyczajowych, etycznych.

 

4. Ocena zachowania wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych.

 

5. Kultura osobista ucznia:

a. czynniki pozytywne podwyższające ocenę (powyżej dobrej):

· troska o estetykę własnego wyglądu i estetykę otoczenia,

· dbałość o higienę osobistą,

· przychodzenie do Szkoły w wymaganym stroju ( mundurek, strój galowy)

· życzliwość i kulturalny stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

· troska o kulturę słowa i dyskusji,

· poszanowanie godności własnej i innych.

b. czynniki negatywne obniżające ocenę (poniżej dobrej):

· celowe i świadome naruszenie sformułowanych wyżej warunków pozytywnych,

· zbyt nieestetyczny wygląd.

 

6. Stopień pilności i systematyczności ucznia:

a. czynniki pozytywne podwyższające ocenę (powyżej dobrej):

· sumienność w nauce i obowiązkach szkolnych,

· przezwyciężanie trudności w nauce (wytrwałość, samodzielność, dążenie do doskonalenia wiedzy i umiejętności),

· rozwijanie zainteresowań i uzdolnień (udział w kołach zainteresowań, olimpiadach, konkursach itp.),

· systematyczność i punktualność uczęszczania na zajęcia szkolne.

b. czynniki negatywne obniżające ocenę (poniżej dobrej):

· celowe i świadome naruszanie sformułowanych wyżej warunków pozytywnych,

· nieusprawiedliwione godziny nieobecności:

 

7. Stopień przestrzegania norm społecznych, etycznych:

a. czynniki pozytywne podwyższające ocenę:

· reagowanie na przejawy zła,

· szacunek dla pracy innych,

· pomoc innym,

· troska o mienie szkolne i indywidualne,

· udział w pracach samorządu i innych pracach społecznych na rzecz szkoły i środowiska,

· przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,

· przejawianie inicjatywy dotyczącej funkcjonowania szkoły.

a. czynniki negatywne obniżające ocenę:

· celowe i świadome naruszanie powyżej sformułowanych czynników pozytywnych,

· postawa egoistyczna, samolubna,

· lekceważący stosunek do zespołu klasowego, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

· agresja, akty wandalizmu.

 

8. W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych, drastyczne naruszenie norm obyczajowych), uchwałą Rady Pedagogicznej uczniowi można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.