Zadania psychologa w szkole

         Głównym adresatem wszelkich moich działań jako psychologa w szkole jest uczeń. Moim najważniejszym zadaniem jest rozpoznanie potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej. Takie rozpoznanie poprzedza wszelkie działania profilaktyczne, mediacyjne oraz interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
         Praca moja na stanowisku psychologa szkolnego polega na zbieraniu informacji na temat klientów (uczniów, rodziców, nauczycieli), problemów czy zjawisk. Odbywa się to podczas badań psychologicznych, które przyjmują formę: ankiety, rozmowy, obserwacji, testu, kwestionariusza, rysunku itp. Obok informacji zaczerpniętych z takich badań  wykorzystuję informacje pochodzące z innych źródeł: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły, rodziców, własnych obserwacji jak również doświadczeń oraz odczuć.
         Celem pracy z grupą, przybierającą najczęściej formę zajęć psychoedukacyjnych, bardzo często jest rozwiązanie konkretnego problemu, konfliktu, często mediacja. W takim przypadku chodzi nie tylko o jednorazowe rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim otwarcie komunikacji, wyposażenie w umiejętność rozwiązywania konfliktów, uwolnienie z negatywnych emocji. Jest to jeden ze sposobów integrowania grupy, która zaczyna darzyć siebie większym zaufaniem, zna swoje możliwości i ograniczenia.

 

Głównym adresatem wszelkich moich działań są uczniowie PSP nr 1 w Zdzieszowicach.

Jednak stale współpracuję także z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz wszelkimi innymi osobami i instytucjami, wspierającymi działania psychologa w szkole.


Zadania psychologa szkolnego

  1. Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
  2. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
  3. Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami - organizacja indywidualnego toku nauki.
  4. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
  5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  6. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
  7. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  8. Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.

Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:

·         Dyrekcją szkoły

·         Rodzicami

·         Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu Szkół

·         Nauczycielami i pracownikami innych szkół

·         Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

·         Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

 

 

Kiedy spotykam się z uczniami?


Zwykle wtedy, gdy:

·         – zastanawiają się nad tym jak budować dobre związki

·         – oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych  

·            zasad

·         – mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi

·         – mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość,  

·            nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem

·            swoich emocji, niską samoocenę

·         -- mają myśli samobójcze

·         – powtarzają się objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia  

·            snu i łaknienia

·         – są zestresowani

·         – niewłaściwie się zachowują: są agresywni, alienują się, często wchodzą w

·            konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.

·         – doświadczają sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód

·            rodziców, choroba własna lub kogoś w rodzinie (w tym choroba

·            alkoholowa), przeniesienie do nowej szkoły, przeprowadzka i inne

·         – potrzebują pomocy materialnej

·         – cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu

·         – kieruje ich do mnie nauczyciel (interwencje)

·         – cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”

·         – wracają z ciekawych podróży z wrażeniami, zdjęciami

·         – są zainteresowani rozwojem własnego potencjału

·         – przygotowują się do prezentacji przygotowywanej wypowiedzi (np. podczas

·            konkursów, wykładów, przed maturą itp.)

·         – nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc

·         – chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje

·         – oraz w każdej innej sprawie

 

 

 

POWRÓT